گذر از عمق عرفی به عمق فنی و مهندسی

0

گذر از عمق عرفی به عمق فنی و مهندسی؛ رفع محدودیت 25متری عمق در دستور کار شورای عالی معادن

به گزارش صنعت شن و ماسه و در ادامه نشست‌های تخصصی و کارشناسی در خصوص موضوع عمق برداشت در معادن شن و ماسه، نشستی در تاریخ یک‌شنبه بیستم تیرماه در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. حاضران در این نشست و موضوعات مطرح شده عبارت بودند از:
مهندس بهرامن (رئیس محترم خانه معدن ایران)، مهندس ایروانی (مدیر کل محترم دفتر نظارت امور معدنی)، مهندس قاسمی (مدیرکل محترم دفتر بهره‌برداری معادن وزارت صمت)، مهندس عبدی (معاون محترم معدنی سازمان صمت استان تهران)، مهندس یوسفیان (رئیس انجمن شن و ماسه)، مهندس میرمحمدی (رئیس اداره معدنی سازمان صمت تهران)، مهندس گنجی (مدیر آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفیت انجمن شن و ماسه)، دکتر سرمدیان (مشاور حقوقی انجمن شن و ماسه)، دکتر صفری (مدیر روابط عمومی انجمن شن و ماسه) و کارشناسان مرتبط.
در این نشست پس از خیر مقدم به حضار توسط مهندس ایروانی و ارائه طرح مطالعات ژئوتکنیکی انجام شده توسط انجمن شن و ماسه در معادن منطقه غرب تهران در خصوص امکان فنی و ایمنی برداشت در عمق‌های بیش از 100 متر، طرفین به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
مهندس عبدی و مهندس میرمحمدی، ضمن تشکر از زحمات کشیده شده، به موضوعات: لزوم توجه به دغدغه‌های وزارت در موضوع عمق، ضرورت توجه و تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن، ضرورت توجه به طرح‌های بازسازی و ضرورت افزایش عمق اشاره کردند.
مهندس بهرامن نیز با تشکر از همراهی‌های انجام شده در مجموعه وزارتخانه، افزایش عمق برداشت را اجتناب‌ناپذیر دانسته و به ضرورت وجود طرح‌های بازسازی در کنار طرح‌های بهره‌برداری اشاره کرد.
مهندس یوسفیان نیز با قدردانی از مجموعه اقدامات انجام شده در وزارتخانه، از آمادگی کامل مجموعه تولیدکنندگان شن و ماسه در سراسر کشور برای رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های وزارت در موضوع عمق برداشت خبر داد و افزود با رفع محدودیت ساختگی عمق 25 متری، می‌توان با بررسی‌های کاملاً فنی، ایمنی و محیط زیستی و با رعایت شروط وزارتخانه، عمق برداشت را تا عمق وجود کانسار افزایش داد.
مهندس قاسمی با بیان اینکه ذخایر در منطقه وجود دارد و عمق برداشت نیز باید افزایش یابد، به بیان نگرانی‌ها و الزامات موجود در زمینه افزایش عمق برداشت پرداخت؛ بررسی متوسط سطح آب‌های زیرزمینی منطقه، ایمنی داخل هر معدن و هر معدن نسبت به کل منطقه، ضرورت تشکیل پیت‌های بزرگ معدنی و تجمیع معادن، توجه به موضوع بازسازی بعد از برداشت، توجه به مسئله مالکیت و انواع ان در معادن و…
در انتها نیز مهندس ایروانی به جمع‌بندی موضوعات طرح شده پرداختند و با بیان ضرورت استفاده حداکثری از عمق برداشت معادن، با اشاره به مخالفت‌های موجود در سطح مردم و مسئولین، خواستار اجرای اصولی و تدریجی طرح افزایش عمق برداشت معادن شدند.
در انتها موضوع «لغو محدودیت عمق برداشت عرفی (25 متری) و افزایش عمق برداشت تا عمق کانسار، به‌شرط رعایت اصول فنی، مهندسی و ژئوتکنیکی» مورد تصویب حضار قرار گرفته و مقرر شد موضوع برای طرح، در دستور کار شورای عالی معادن قرار گیرد.

.

Comments are closed.