عیدی معاون وزیر به فعالان شن و ماسه؛ راه‌اندازی کمیته تخصصی شن و ماسه در وزارت صمت

0

عیدی معاون وزیر به فعالان شن و ماسه؛ راه‌اندازی کمیته تخصصی شن و ماسه در وزارت صمت:

بعد از ستاد فولاد، این دومین ستادی است که ما در وزارتخانه تشکیل می‌دهیم و خود من هم در جلسات آن حاضر خواهم بود

به گزارش اخبار صنعت شن و ماسه، در دیدار رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران با معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صمت، مهم‌ترین مشکلات صنف و راه‌های برون رفت از وضعیت کنونی بررسی شد.
در این دیدار ابتدا یوسفیان به‌عنوان رئیس انجمن استان تهران و به نمایندگی از تولیدکنندگان شن و ماسه‌ سراسر کشور، انتصاب دکتر اسماعیلی را به این سمت تبریک گفته و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد. طرح مهم‌ترین موضوعات مبتلا در صنعت شن و ماسه و وضعیت پیچیده این صنف در شرایط کرونایی، دیگر موضوعات طرح شده بودند و در ادامه نیز راه‌حل‌هایی بیان شد.
دکتر اسماعیلی نیز ضمن تشکر از فعالان صنف و صنعت شن و ماسه، به موضوع تعداد بالای پوانه‌ها و ضریب اشتغال در معادن شن و ماسه پرداختند. وی همچنین با اشاره به اثرگذاری فعالیت تولیدکنندگان شن و ماسه در دیگر عرصه‌های عمرانی و ساخت و ساز کشور، از توجه ویژه وزارت صنعت به این حوزه خبر داد. در همین راستا، اسماعیلی به فعالان این صنف وعده داد که کمیته تخصصی شن و ماسه در یک ماه آینده، با حضور نمایندگان صنف و سازمان‌های درگیر دولتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی خواهد شد.
پرداخت تخصصی به مسائل حوزه شن و ماسه و اثرگذاری در تصمیمات موثر بر این صنف و صنعت، از جمله مزایای راه‌اندازی این کمیته خواهد بود.
گزیده صحبت‌های دکتر اسماعیلی در این نشست به شرح زیر است:
از تعداد 12 هزار 500 پروانه معدنی ثبت شده، بیش از 2 هزار و 500 عدد متعلق به شن و ماسه است. ضریب اشتغال هم در این معادن قابل توجه است. در نتیجه در شرایط خاص کنونی نیاز به برنامه‌ریزی و کار کارشناسی داریم. با توجه به اثرگذاری دیگر حوزه‌ها از جمله راه‌سازی، عمران و ساختمان از این صنعت، پیشنهاد ما راه‌اندازی ستادی به عنوان شن و ماسه در مجموعه وزارت‌خانه است که مسائل این صنف را به صورت تخصصی دنبال کند. مسئولان اجرایی دیگر حوزه‌ها و خارج از وزارتخانه نیز در این ستاد عضو خواهند شد. شما از همین امروز در خصوص این ستاد فکر کنید و با دوستان و همکاران خود مشورت کنید. ساختار، ترکیب و اعضای پیشنهادی را هم به ما ارائه بدهید. این کار باید با سرعت انجام شود و نهایتاً تا پایان اردیبهشت ماه اولین جلسه آن نیز برگزار شود.
تمام موضوعات صنف در این کمیته می‌تواند دنبال شود. مجوزهای برداشت موقتی که برای پروژه‌های دولتی صادر می‌شود، همچنین برداشت‌های معادن غیرمجاز و تخریب‌هایی که در محیط زیست انجام می‌شود، همه به‌پای تولیدکنندگان شن و ماسه نوشته می‌شود که این درست نیست.
مجموعه شن و ماسه بسیار صنف مهمی است و می‌تواند پیشران دیگر بخش‌ها باشد. بعد از ستاد فولاد، این دومین ستادی است که ما در وزارتخانه تشکیل می‌دهیم و خود من هم در جلسات آن حاضر خواهم بود. این ستاد بازوی مشورتی، تصمیم‌گیری و اجرایی ما خواهد بود. این عیدی ما به تولیدکنندگان شن و ماسه خواهد بود. ضمن اینکه تا پایان اردیبهشت نیز تمامی پرونده‌های ارجاعی به شورای عالی معادن تعیین تکلیف خواهند شد و از ابتدای خرداد، هیچ پرونده‌ای بیشتر از یک ماه به طول نخواهد انجامید.

لازم به ذکر است که این دیدار قرار بود با حضور نمایندگان استانی تولیدکننده شن و ماسه سراسر کشور برگزار شود که به‌دلیل وضعیت خاص کشور، نشست عمومی به زمان دیگری موکول شد.

Comments are closed.