سومین نشست کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن

0

 

سومین نشست کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران چهاردهم بهمن ماه در محل خانه معدن ایران برگزار شد. این نشست با حضور مهندس یوسفیان (رئیس کمیته)، مهندس رسول‌زاده (رئیس خانه معدن استان البرز)، مهندس شیرخانی (دبیر انجمن شن و ماسه استان البرز)، دکتر چینی (دبیر کمیته)، دکتر دوستی (هیئت علمی مرکز تحقیقات)، دکتر صفری (روابط عمومی انجمن شن وماسه استان تهران) و مهندس عبدی ( معاون معدن و صنایع معدنی صمت استان تهران) به‌عنوان مهمان ویژه برگزار شد. در ابتدا مهندس یوسفیان به همه حضار و مهمانان خیر مقدم گفتند و دکتر چینی، ضمن گزارشی از آن‌چه گذشت، مسئله راه‌کارهای ارتقای کیفی تولید سنگدانه را به‌عنوان موضوع جلسه مطرح کردند. مهم‌ترین مباحث طرح شده در جلسه به شرح زیر است:

از حرکت به سمت کیفیت استقبال می‌کنیم

مهندس یوسفیان: کارخانه‌های شن و ماسه به دو دسته درون و برون شهری تقسیم می‌شوند که ملزم به رعایت استاندارد 302 هستند. نکته دیگر اینکه در پروژه‌های بزرگ مقرر شده است که اگر در فاصله 25 کیلومتری اجرای پروژه معدنی استاندارد وجود دارد، پروژه موظف است از معدن مصالح خود را تهیه کند. اتفاق دیگری که افتاد، ممنوعیت ثبت جدید معدن شن و ماسه در سامانه کاداستر در سراسر کشور است که چند روز پیش ابلاغ شد و می‌تواند تأثیراتی داشته باشد. همچنین در هفته گذشته جلسه‌ای با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم در خصوص موضوع نقش معادن در آلودگی هوا. نکته بسیار مثبت این جلسه این بود که سازمان پذیرفت فعالیت تولیدی معادن شن و ماسه نقشی در تولید ذرات زیر 2.5 میکرون ندارند و این موضوع قرار است طی صورت‌جلسه‌ای اعلام شود. در انتها هم اعلام می‌کنم که با توجه به نقش زیربنایی سنگدانه در صنعت عمران و ساخت و ساز کشور، خودمان از حرکت به سمت کیفیت استقبال می‌کنیم.

معاونت معدن و صنایع معدنی تهران، درواقع معاونت مصالح ساختمانی است

مهندس عبدی: خوشحالم از تشکیل این کمیته و جای خالی این کمیته را احساس می‌کردم. به‌نظر من معاونت معدن و صنایع معدنی صمت استان تهران، درواقع معاونت مصالح ساختمانی است. هر دو صنف شن و ماسه و بتن در راستای ارتقای کیفیت فعالیت خوبی کرده‌اند اما از نظر تکنولوژی و ساخت در وضعیتی بسیار سنتی هستیم. دانش فنی نیز در عرصه مصالح ساختمانی در سطح پایینی است. برای ارتقا باید از ظرفیت‌‌های علمی استفاده کنیم. آموزش نیروی انسانی نیز در کنار ماشین و تکنولوژی مهم است. می‌توانیم به حوزه مصالح جدید هم ورود کنیم و حتی از حمایت‌های مالی و بانکی هم استفاده کنیم. مسئله شناسنامه‌دار شدن ساختمان‌ها هم بسیار مهم است. هم از سمت سازمان و هم وزارت‌خانه قول پیگیری و همکاری می‌دهم.مهندس رسول‌زاده: موضوع مصلحت‌اندیشی و نبود شایسته سالاری در اعطای مسئولیت‌ها به ما آسیب می‌زند. باید بر فرآیند تولید نظارت داشت.

افزایش هزینه‌های تولید باعث کاهش توجه به کیفیت شده است

مهندس شیرخانی: هم در حوزه تولید و هم مصرف با کمبود دانش فنی مواجهیم. یکی از راه‌کارها، اصلاح قبض‌های باسکول است. می‎توانیم از آن‌ها برای افزایش دانش تخصصی استفاده کنیم. قبض‌ها، شناسنامه محصولات بشوند. باید برای قشرهای مختلف فعالین معدن، کلاس‌های دانش‌افزایی برگزار کرد. موضوع تدوین اطلس سنگدانه بسیار مهم است و ما آمادگی اجرای آزمایشی آن را داریم. حضور دائمی مسئولیت کنترل کیفیت مهم است، هرچند ممکن است باعث افزایش هزینه تولید شود اما در کیفیت تأثیر مثبت دارد. بحث قیمت موضوع مهمی است. هزینه‌های تولید به قدری افزایش یافته‌اند که مسئله کیفیت به حاشیه رفته است. باید قیمت فروش اصلاح شود. در حوزه ماشین‌‍آلات، انتظار داریم حمایت لازم از سوی وزارت‌خانه انجام شود تا بتوانیم ماشین‌آلات را نوسازی کنیم. می‌توانیم از این ظرفیت کلونی‌های معدنی در کنار هم برای ایجاد شهرک‌های معدنی استفاده کنیم.

در حوزه دوام ضعیف هستیم

دکتر دوستی: شرحی از فعالیت‌های مرکز در خصوص مصالح جدید. اینکه گواهی‌ها و استانداردهای مرکز اختیاری هستند نکته مثبتی نیست. در موضوع سنگدانه، تمام توجه ما معطوف به حوزه دانه‌بندی شده اما در حوزه دوام ضعیف هستیم. مثلاً آزمون‌های واکنش‌زایی که اجباری نیستند. این موضوع باید در اطلس سنگدانه گنجانده شود. بحث دوام باید در اولویت بررسی مصالح سنگی قرار گیرد.

دکتر صفری: موضوع راه‌اندازی تشکل کشوری انجمن‌های شن و ماسه در دستور کار قرار گیرد.
دکتر چینی: موضوع اطلس سنگدانه حتماً باید حاکمیتی باشد، در خصوص روند اجرا و نحوه تأمین مالی آن باید گفت‌وگو کنیم.

کمیته باید نقش پنجره واحد را داشته باشد

مهندس شرافت: کمیته بایستی نقشه راهی برای خود تنظیم کند. برای تصمیم‌گیری به داده نیاز داریم و در کنار آن باید عواقب و تأثیرات تصمیم‌ها را مدنظر قرار دهیم. باید در حوزه فرهنگ‌سازی هم کار کنیم. از رسانه‌ها کمک بگیریم تا بتوانیم ذهنیت مردم را اصلاح کنیم. این کمیته باید نقش پنجره واحد را داشته باشد. ما می‌توانیم از ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن برای بازرسی‌های تخصصی در بحث کیفیت استفاده کنیم. نظارت باید هوشمندانه و سیستماتیک باشد. همه این‌ها هم به قیمت مصالح باز می‌گردد. تا اصلاح قیمت‌ها انجام نشود، این اتفاق‌ها نخواهند افتاد. برای تشکل کشوری هم پیشنهاد من راه‌اندازی هیئت رئیسه انجمن‌های صنفی سراسر کشور است. قیمت هم از همین طریق پیش رود.
در پایان جلسه، تصمیاتی نیز برای ادامه فعالیت‌های کمیته گرفته شد.

 

Comments are closed.