ضرورت وجود روابط عمومیها و فعالیت رسانهای
سلام که نام خداست و نام خدا آغاز هر کار.
یکـی از تعاریف پذیرفته شده و مورد توافـق درباره روابط عمومی این است که «روابط عمومی مدیریت ارتباطات بین سازمان و گـروههای اجتماعـی مرتبط است». بر این اساس، روابط عمـومــی، میانجی بین سازمان و گروههای اجتماعی(داخلی و بیرونی) است. روابط عمومی در این بخش باید بتواند بین منافع سازمان و منافع گروههای اجتماعی هماهنگی ایجاد کند و این هماهنگی ضرورتا باید همسنگ و همتراز باشد، چرا که هر سازمانی صرف نظر از نوع وظایف و فعالیتها، محتاج تنظیم خود با مخاطبان و بهرهمندان از خدمات و محصولات آن است.
امـروزه اهـمیت و نقش روابـط عمومیها در دستگاهها و سازمانهای دولتی و خصوصی در پیچیدگی و پویایی روزافـزون اجتماعات بشـری است. یکی از عواملی که در سرنوشت هر موسسه، گـروه و فــرد اهمیت و ارزش اساسـی دارد و آنهـا را در نیل به هدفهایشان یاری میدهــد، کیفیت رابطه آنها با افــراد و موسساتی است که با آن سروکار دارنـد و همچنیـن افکـار عمومـی جامعهای که در آن به فعالیت مشغولند.
هر اندازه این قسمت به شکل موثری گسترش یافته باشد، به همان اندازه آن فرد، گــروه و موسسه در دستیابی به اهـداف خود موفقتر خواهد بود. اکــنون به عنوان یک اصـل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است که افراد و موسسات برای رسیدن هرچه بهتر و راحت تر به مقاصد خود نیازمند برقراری ارتباط، حسـن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهـم با یکدیگر و عموم مردم هستنــد. از همین روست که برقراری ارتباط موثر با اشکال مختلف و در یک کلمه” ارتباطات” یکی از مفاهیمی است که امروزه در گروههای کوچک گرفته تا سازمانهای بزرگ، از اهمیت بسـزایی برخوردار است و حیات سازمانی بستگی زیادی به آن دارد.
مدیران و موسسات به دلایل فوق از چند دهه پیش به این طرف در تشکیلات خود اقدام به تاسیس دفتـــر، واحــد ویا بخشی تحت عنوان ” روابط عمومی” کردهاند تا از طریق آن ارتباط مفید و موثر را با افراد خارج و داخل سازمان برقرار کرده و با آگاه کردن، تشویق و ترغیب آنان، به اهداف سازمان، سریعتر راحتتر و با هزینه کمتر جامه عمل بپوشانند.
با گسترش فضای مجازی، ضرورت حضور و فعالیت در این عرصه نیز گسترش یافته است. راهاندازی سایتهای خبری، فعالیت در شبکههای اجتماعی و تولید و انتشـــار محتوای صوتی و تصویری از مهمترین نمودهای این فعالیت است. در همین راستا، انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران سایت جدید خود را با برند شن و ماسه و با هدف ارتباط هرچه بیشتر و بهتر با مخاطبان راهاندازی میکند.
نویسنده و سردبیر: اشکان صفری