در نخستین جلسه کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران بررسی شد:

0

در نخستین جلسه کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران بررسی شد:

ضرورت تدوین اطلس جامع سنگدانه ایران/ نیاز به تحول دانشی، فنی و نظارتی در عرصه مصالح ساختمانی

به‌گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران، نخستین جلسه کمیته تخصصی مصالح ساختمانی خانه معدن ایران، روز دوشنبه دوم دی‌ماه در محل سالن جلسات خانه معدن ایران برگزار شد.
کمیته مصالح ساختمانی به دنبال برگزاری نخستین همایش ملی صنعت سنگدانه ایران در محل خانه ایران تشکیل و در نخستین جلسه، مهمانانی از وزارت صمت، وزارت راه، صنوف شن و ماسه و بتن، و نظام مهندسی معدن ایران حضور داشتند. دکتر محمد شکرچی‌زاده؛ معاون وزیرراه و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر موسی کلهری؛ دبیر انجمن علمی بتن ایران، دکتر مهدی چینی؛ مشاور معاون وزیر و استادیار دانشگاه تهران، دکتر علی دوستی؛ عضو هیئت علمی بخش مصالح و فرآورده‌های راه و ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهندس محمدحسین شرافت؛ معاون فنی سازمان نظام مهندسی معدن ایران و رئیس خانه معدن استان فارس، مهندس فرشید طیبی؛ رئیس خانه معدن و نظام مهندسی معدن استان تهران، مهندس سیفالله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از حاضران در این جلسه بودند

در ابتدای جلسه مهندس بهرامن، رئيس خانه معدن ايران، ضمن خوش‌آمدگویی به اعضای کمیته، درخصوص اهمیت کمیته‌های خانه معدن ایران به‌عنوان بازوهای كارشناسي قوی در بدنه خانه معدن ايران نکاتی را یادآوری کرد و گفت کمیته‌ها با نگاه ارائه اطلاعات در خصوص موضوعات تخصصی جهت تصمیم‌سازی بهتر در این حوزه و تجمیع مطالبات، بررسی و ارائه راهکارهای عملیاتی و پیگیری مطالبات قانونی فعالين هر صنف و صنعت تشكيل شده‌اند. به‌این صورت که مسائل پس از بحث و بررسی در کمیته به صورت بسته‌ای كارشناسي از طرف هيات رئيسه كميته مصالح ساختماني، در اختيار دبيرخانه خانه معدن ایران قرار گرفته و نهايتاً به مسئولین مربوط منتقل می‌شود. همین کمیته می‌تواند به‌عنوان هسته‌ای مرکزی در آینده‌ای نزدیک در تصمیم‌گیری‌های شورای عالی معادن اثرگذار باشد.

در ادامه مهندس يوسفيان، رئيس كميته مصالح ساختماني خانه معدن ايران ضمن خوش‌آمدگویی به اعضا و تشکر از حضورشان گفت: امروز بتن پس از آب، به‌عنوان دومین ماده ساختمانی پرمصرف دنیا شناخته شده و هرروز نیز بر حجم مصرف آن افزوده می‌شود. بر اساس بررسی‌ها حدود ۷۵ درصد از حجم بتن را سنگ‌دانه‌ها تشکیل می‌دهند. اینجاست که ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر بحث سنگدانه‌ها و برنامه‌ریزی مدون برای مصرف صحیح آن بر ما آشکار می‌شود. لازم به ذکر است که حدود 40درصد از پروانه‌های بهره‌برداری معادن در سطح کشور، متعلق به مصالح ساختمانی است.

يوسفيان افزود: متأسفانه در سال جاری به‌دلیل پایداری وضعیت جوی در کشور، شاهد افزایش میزان غلظت آلایندگی‌ها در سطح کشور و خصوصاً استان‌های تهران و البرز هستیم که نتیجه آن، دستور تعطیلی فعالیت معادن شن و ماسه است. و تاکنون هیچ تحقیق جامع و مستدلی در خصوص عوامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران انجام نشده و آيا نقش معادن شن و ماسه در آلودگی هوای تهران بیش از نقش تردد کامیون‌های فرسوده یا سوخت غیراستاندارد خودروها یا تعداد سرسام‌آور موتورسیکلت‌های دوزمانه است؟ رئيس كميته مصالح ساختماني خانه معدن ايران افزود: حل اين مساله نيز ذيل يكي از كار گروههاي تخصصي اين كميته بايد گنجانيده و به جد پيگيري شود.

دکتر شکرچي زاده، رییس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در خصوص اهمیت سنگدانه‌ها و کاربرد آنها در خصوص صنعت بتن و ساختمان افزود: یکی از دلایل کیفیت پایین بتن در كشور، مشخصات سنگدانه و دانه‌بندی و رطوبت آن‌هاست که در پروژه‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و مسلما سنگدانه‌ها و مشخصات آنها می‌توانند در کیفیت بتن بسیار تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به اینکه باید پایدارسازی و بهسازی ابنیه‌ها را در دستور کار قرار دهیم، افزود: باید به جای اینکه بناهای جدید ساخته شود، در بهسازی بناها با مصالح استاندارد سرمایه‌گذاری کنیم و مهندسان را آموزش دهیم تا سرمایه‌های ملی را نگهداری و حفظ کنند. وی افزود: تولیدکنندگان سنگدانه‌ها با همکاری مراکز تحقیقاتی دانشگاهی به موضوع واکنش‌های قلیایی بايد توجه کرده تا ما بتوانیم اطلس سنگدانه‌ها را تهیه کنیم. ايشان محورهاي اصلي تشكيل اطلس را سازندگان بتن، استخراج و کارخانه های سنگدانه اعلام کردند.

دکتر شکرچی زاده همچنین در خصوص نام‌گذاری کمیته گفت باید دقت شود تا نام مناسبی با دقت در جزئیات انتخاب شود. استفاده از ظرفیت قانونی مرکز تحقیقات برای صدور گواهینامه فنی و اعلام آمادگی مرکز تحقیقات برای همکاری در خصوص توأم کردن دانش فنی با دانش اجرایی از دیگر صحبت‌های شکرچی زاده بود.

مهندس امیری، مديركل دفتر صنايع معدني وزارت صمت، در خصوص مشکلات معادن شن و ماسه در حوزه‌های ستادی وزارتخانه سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا با وجود این کمیته، مشکلات قیمتی و کیفیتی مصالح ساختمانی به‌مرور حل شود. وی همچنین در خصوص صنایع شن و ماسه و عدم نظارت نظام مهندسی در آنها مباحثي را طرح کرد.

مهندس طیبی، رییس نظام مهندسي معدن تهران و نمايندگي خانه معدن تهران نیز، وجود تشکل‌ها را در حل مشکلات مطروحه ضروری دانست و در ادامه بر همکاری مرکز تحقیقات با نظام مهندسی و خانه معدن ایران و وزارتخانه تاکید کرد. طیبی همچنین اعلام کرد وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر کیفیت پایین بخشی از مصالح ساختمانی (خصوصاً مصالح بازیافتی) و استفاده در جای غیرصحیح وجود دارد که بسیار ترسناک و مایه تاسف است.

مهندس شرافت، معاون فنی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، نظام مهندسی را بازوی نظارتی وزارتخانه معرفی کرد و اعلام کرد که نظام مهندسی می‌تواند با نهادهای نظارتی در خصوص سنگدانه تفاهم‌نامه‌هایی داشته باشد که این کار در سامان‌دهی معضلات اشاره شده تاثیر مثبتی خواهد داشت. شرافت همچنین خواستار نظارت سیستمی در کنار نظارت انسانی در حوزه معادن شد.

در انتها دکتر چینی به‌عنوان دبیر کمیته انتخاب و مقرر شد جلسات به‌صورت دو هفتگی در زمان و مکان ثابت برگزار شود.

Comments are closed.