خلاصه‌ای از آنچه در کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران گذشت

0
خلاصه‌ای از آنچه در کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران گذشت

جلسه بهمن‌ماه کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران، روز یک‌شنبه 12 بهمن در محل غرفه این کمیته در نمایشگاه ایران کانمین 99 برگزار شد. خلاصه آن را در زیر می‌خوانید:

در ابتدای جلسه، چینی، دبیر کمیته، سه موضوع: حقوق و عوارض معدنی در سال 99 و 1400، کمبود سیمان و تأثیر آن بر تولید و فروش مصالح ساختمانی و برنامه‌ریزی سال آینده کمیته را به‌عنوان دستور جلسه مطرح کرد.

 

حقوق دولتی و عمق برداشت

یوسفیان (رئیس کمیته و رئیس انجمن شن و ماسه): پیگیری دو موضوع عمق برداشت و حقوق و عوارض دولتی را در برنامه داشتیم. تلاش کردیم عوارض و حقوق مواد معدنی خام و فرآوری شده یکسان نباشند و این اتفاق افتاد. الان در حوزه شن و ماسه، ما یک نرخ 8 درصد برای مخلوط ماده اولیه معدنی داریم و یک نرخ 2 درصد برای شن و ماسه تولید شده. ضمن اینکه با رایزنی‌هایی هم که با مجموعه معاونت جدید معدنی وزارت صمت داشتیم، قرار شد که موضوع اجرای این اعداد و ارقام برای سال 99 فعلاً از دستور کار خارج شود. همچنین در مسئله عمق برداشت نیز، مجموعه دفتر بهره‌برداری وزارتخانه، موافقت اولیه را با افزایش عمق برداشت اعلام کرده و قرار است این طرح به صورت کارشناسی و با همکاری نظام مهندسی معدن اجرایی شود. انشالله این موضوع در سال 1400 مرتفع خواهد شد. ضمن اینکه، موفق شدیم برای نخستین بار، با موافقت معاونت معدنی وزارتخانه، مدت زمان اعتبار پروانه بهره‌برداری معادن را از 3 به 5 سال افزایش دهیم.

 

افزایش قطعی حقوق دولتی

طیبی (رئیس نظام مهندسی معدن تهران): حقوق دولتی معادن قطعاً افزایش پیدا خواهد کرد و در آن شکی نیست. بحث بر سر این است که مبنا چه خواهد بود. تلاش ما این است که این افزایش و محاسبه و اجرای آن به ابتدای 1400 موکول شود. تغییر معاون معدنی وزیر و انتصاب آقای سعدمحمدی، فرصت خوبی است که می‌توان از آن استفاده کرد و وارد رایزنی شد. کمیته‌ای ساماندهی معادن شن و ماسه را با حضور نمایندگان بخش خصوصی در نظام مهندسی راه‌اندازی کرده‌ایم و در دو موضوع  عمق برداشت و حقوق دولتی مشفول بررسی هستیم. ما در مجموعه معاونت معدنی وزارتخانه مشکلاتی را داشیم که امیدواریم با این تغییر و تحولات، شاهد بهبود باشیم.

قیمت پایین فروش مصالح

افضلی (رئیس خانه معدن یزد): ما در سطح استان‌ها با مشکل قیمت‌های بسیار پایین فروش مواجهیم. واقعاً فروش شن و ماسه به قیمت‌های کنونی اصلاً زیبنده وشایسته نیست. باید رویه واحدی برای قیمت‌گذاری در سطح کشور ایجاد شده و این کار توسط تشکل‌های بخش خصوصی، با همراهی سازمان‌های صمت انجام شود. افزایش هزینه‌های تولید و مواد مصرفی، ضرورتی جز افزایش قیمت باقی نمی‌گذارد. در موضوع حقوق دولتی ما با اشکال عقلی و حقوقی مواجهیم. این که شما بیایید و یکدفعه اعلام کنید که حقوق و عوارض تولید و فروش گذشته شما فلان مقدار است!

گنجی (مسئول آزمایشگاه آکرودیته استاندارد مصالح ساختمانی): در سیستم تصیم‌گیری کشور مشکلی اساسی وجود دارد و آن هم شخصی شدن امور است. همه چیز شخص رئیس جمهور یا وزیر یا معاون وزیر مرتبط شده است و این خطرناک است. کار را به اهلش بسپرند.

یوسفیان: الان هم در موضوع عمق برداشت و هم موضوع حقوق دولتی، طرح‌های مهندسی و کارشناسی شده با مطالعات ژئوتکنیک آن آماده شده و در نظام مهندسی در حال بررسی است که انتظار داریم تا پایان هفته نتیجه آن به سازمان صمت اعلام شود.

طیبی: نباید مسائل را یک‌سویه دید. ما باید کار را به صورتی پی‌ریزی کنیم که در وزارتخانه اقناع شوند و بپذیرند. کار باید محکم و کارشناسی شده باشد. مثلاً ما الان در کمسیون صنایع مجلس، با رایزنی‌هایی که با دکتر اکبری، رئیس محترم کمیسیون انجام دادیم، قرار شد ارتباطمان بیشتر شده و نظرات کارشناسی به آنها ارائه دهیم.

 

ساخت و ساز، زیربنای اقتصاد کشور

کیهانی (رئیس انجمن بتن استان البرز): ما اکنون در تولید بتن با مشکلات متعددی مواجه هستیم. قطعی برق، کمبود ذخیره مصالح سنگدانه‌ای، نبود سیمان، موضوع حمل و نقل و … همه از عواملی هستند که تولید بتن را بسیار سخت و هزینه‌بر می‌کنند. تولیدکنندان بزرگ سیمان، برای افزایش قیمت، عرضه را کاهش داده‌اند و این بر فعالیت ما اثرگذار است. صنعت ساخت و ساز، زیربنای اقتصاد کشور است و در این شرایط کرونازدگی اقتصاد کشور، کاهش فعالیت در حوزه‌های شن، ماسه، سیمان و بتن می‌تواند خطرناک باشد.

 

ما به کارگران و مشتریانمان بدهکاریم

حمیدوند (دبیر انجمن بتن استان البرز): ما قراردادهای طولانی مدت با مشتریانمان داریم و با این وضعیت، به شدن متضرر خواهیم شد. ما حتی حاضریم پول طرف را پس بدهیم اما طرف مشغول کار است و به بتن نیاز دارد. این‌ می‌تواند موجب مشکلات امنیتی شود. تغییرات لحظه‌ای قوانین و قیمت‌ها به ما خیلی آسیب می‌زنند. ما موضوع مشکلات صنف و خصوصاً تعطیلات بی‌رویه ناشی از آلودگی و بی‌برقی را به مسئولان امنیتی هم اطلاع داده‌ایم اما احساس می‌کنیم که اراده‌ای برای پیگیری وجود ندارد. برداشت ما این است که مافیایی در کشور وجود دارد که می‌خواهد ساخت‌وسازها را به‌سمت سازه‌های فولادی هدایت کند و نقش سازه‌های بتنی را بکاهد. ما به کارگرانمان بدهکاریم. به مردم و مشتریانمان بدهکاریم. اما باز هم تعطیلمان می‌کنند. به عید نزدیک می‌شویم و هزینه‌های سنگین پایان سال را داریم اما کسی پاسخگو نیست. حتی بر اساس قانون هوای پاک هم ما نباید تعطیل شویم. متأسفانه ما و زندگیمان گروگان دولت شده است. ورود سیمان به بورس می‌تواند نقش واسطه‌های بزرگ و رسمی را افزایش دهد. مسله اختلاف قیمت مصالح در استان‌ها نیز مشکل بزرگی است.

یوسفیان: تولیدکنندگان بتن، مصرف‌کنندگان نهایی مصالح سنگدانه‌ای هستند و اگر به مشکل بخورند، ما در تمام سطوح میانی و پایین دستی دچار بحران می‌شویم. با افزایش قیمت تمام شده بتن، رجوع به سازه‌های فولادی افزایش می‌یابد و این به ضرر ماست. خود ما در بخش خصوصی باید در کنار هم و به فکر هم باشیم وگرنه از جایی انتظاری نیست.

کیهانی: البته ما الان در خود حوزه فلزات و فولاد هم با مشکلات کمبود سوخت و برق مواجهیم و این وضعیت می‌تواند منجر به مشکلات پیچیده شود.

 

 

چینی: طرحی در مجلس در دستور کار است که از سال آینده سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. برداشت من این است که می‌خواهند همه را به استفاده از سازه‌های فولادی سوق دهند و باید مواظب باشیم. افزایش قیمت می‌تواند برای ما یک تله باشد. باید برنامه‌ریزی کنیم برای آینده.

سرمدیان (مدیر حقوقی انجمن شن و ماسه): وضعیت تسویه بین معادن شن و ماسه و تولیدکنندگان بتن باید بهبود یابد. ما در حوزه شن و ماسه، نیاز به نقدینگی داریم وگرنه مجبور می‌شویم اقدامات دیگری انجام دهیم.

یوسفیان: در اولین اقدام، ما در نامه‌نگاری‌هایی با نهادهای مسئول، این موضوعات را متذکر خواهیم شد.

Comments are closed.