جای خالی رسانه در صنف و صنعت شن و ماسه

0

محمد نبی یوسفیان
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران

روابط عمومی، مدیریت ارتباطات بین سازمان و گـروه‌های اجتماعـی مرتبط است. بر این اساس، روابط عمـومــی، میانجی بین سازمان و گروه‌های اجتماعی (داخلی و بیرونی) است. روابط عمومی در این بخش باید بتواند بین منافع سازمان و منافع گروه‌های اجتماعی هماهنگی ایجاد کند و این هماهنگی ضرورتاً باید همسنگ و همتراز باشد، چرا که هر سازمانی صرف نظر از نوع وظایف و فعالیت‌ها، محتاج تنظیم ارتباط خود با مخاطبان و بهره‌مندان از خدمات و محصولات آن است.
امـروزه اهـمیت و نقش روابـط عمومی‌ها در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی در پیچیدگی و پویایی روزافـزون اجتماعات بشـری است. یکی از عواملی که در سرنوشت هر موسسه، گـروه و فــرد اهمیت و ارزش اساسـی دارد و آنهـا را در نیل به هدف‌هایشان یاری می‌دهــد، کیفیت رابطه آنها با افــراد و موسساتی است که با آن سروکار دارنـد و همچنیـن افکـار عمومـی جامعه‌ای که در آن به فعالیت مشغولند. هر اندازه این قسمت به شکل موثری گسترش یافته باشد، به همان اندازه آن فرد، گــروه و موسسه در دستیابی به اهـداف خود موفق‌تر خواهد بود. اکــنون به عنوان یک اصـل اساسی در مدیریت پذیرفته شده است که افراد و موسسات برای رسیدن هرچه بهتر و راحت تر به مقاصد خود نیازمند برقراری ارتباط، حسـن رابطه و درک متقابل و توسعه تفاهـم با یکدیگر و عموم مردم هستنــد. از همین روست که برقراری ارتباط موثر با اشکال مختلف و در یک کلمه” ارتباطات” یکی از مفاهیمی است که امروزه در گروه‌های کوچک گرفته تا سازمان‌های بزرگ، از اهمیت به‌سـزایی برخوردار است و حیات سازمانی بستگی زیادی به آن دارد.

با گسترش فضای مجازی، ضرورت حضور و فعالیت در این عرصه نیز گسترش یافته است. راه‌اندازی نشریات، سایت‌های خبری، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تولید و انتشـــار محتوای صوتی و تصویری از مهم‌ترین نمودهای این فعالیت است. در همین راستا، انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران نیز در این حوزه فعال شده و گروه رسانه‌ای خود را با برند «شن و ماسه» و با هدف ارتباط هرچه بیشتر و بهتر با مخاطبان راه‌اندازی کرده است. نشریه‌ حاضر، پس از سایت، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام، حلقه دیگری از فرآیند ارتباطی ما با همکاران و مصرف‌کنندگانمان در سراسر کشور است.
این ارتباط و همراهی در سطح کشور به‌خصوص امروز ضرورت بیشتری دارد. در شرایط رکود امروز بازار که تولید 30درصد از کارخانجات شن و ماسه می‌تواند کل نیاز کشور را پاسخ دهد، راهی جز همدلی و همراهی برای بقای این صنف و صنعت نداریم. در آمارها آمده بود که سالانه حدود 40 میلیارد تن شن و ماسه در صنعت ساخت و ساز جهان مصرف می‌شود که این عدد بسیار بزرگی است. نشریه بسیار معتبر اکونومیست با اشاره به این آمار ذکر کرده که ذخایر شن و ماسه مرغوب در دنیا (و بالطبع در ایران) رو به اتمام است. نشانه آن نیز هم‌اکنون با کمبود مخلوط (مواد اولیه) در کلونی‌های بزرگ شن و ماسه کشور در حال پدیدار شده است. در اخبار می‌بینیم که در بعضی از کشورها (حتی همسایه‌های خودمان) تا چه اندازه نیاز به این منابع بالا بوده و با چه قیمت‌هایی شن و ماسه خود را تأمین می‌کنند. این موارد به ما نشان می‌دهد که نیاز است در سیاست‌های خود برای قیمت‌گذاری و فروش مصالح، تجدید نظر ویژه‌ای داشته باشیم.
ما باید قدر خودمان را بیشتر بدانیم. باید ابتدا خودمان و سپس مردم و متولیان را به باور برسانیم که ما صنعت مادر و زیربنایی هستیم. و ابزار مهم ما در این باور و پذیرش، رسانه است. خورسندم که نخستین شماره از فصلنامه تخصصی صنعت شن و ماسه به زحمت عزیزان همکار در استان تهران و حمایت شرکت‌های بزرگ و معتبر کشور منتشر می‌شود. امیدوارم این اقدام، قدم دیگری باشد برای رسانیدن صنف و صنعت شن و ماسه به جایگاه واقعی خودش.

Comments are closed.