تشکیل کمیته پیگیری مسائل شن و ماسه در وزارت صمت

0

به گزارش صنعت شن و ماسه، نشست بررسی مسائل و مشکلات معادن شن و ماسه با حضور اسماعیلی، معاون معدنی وزارت صمت، بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، یوسفیان، رئیس انجمن شن و ماسه و برخی دیگر از فعالین این صنف از نقاط مختلف کشور، در محل ساختمان وزارت صمت برگزار شد.
در این نشست ابتدا یوسفیان ضمن خیر مقدم به مهمانان، از اسماعیلی بخاطر حضور در نشست قدردانی کرد و در ادامه به بیان برخی از آمارها در خصوص 3 هزار و 200 معدن شن و ماسه کشور پرداخت. همچنین گزارشی از حجم فعالیت‌های صنف شن و ماسه در عرصه مسئولیت اجتماعی توسط یوسفیان ارائه شد. در ادامه نیز موضوعات زیر به‌عنوان مشکلات عمده تولیدکنندگان مصالح ساختمانی از سوی یوسفیان بیان شد: عمق برداشت معادن، صدور و تمدید اعتبار پروانه‌های بهره‌برداری، سوخت تخصیصی به معادن، مجوز واردات ماشین‌آلات بر اساس پروانه صنعتی، جرائم مربوط به اضافه برداشت‌های انجام شده در سال‌های گذشته، موضوع اختصاص 1درصد از فروش معادن برای توسعه منطقه، تخصیص وام‌های بلندمدت با بهره پایین، تعطیلی‌های اجباری در زمستان (ناشی از آلودگی هوا) و ورد دیگر سازمان‌ها به موضوع استخراج و بهره‌برداری از منابع شن و ماسه.
در ادامه نیز دیگر حاضران به بیان مشکلات از نگاه خود پرداختند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت بود از: ایرادات قانون معادن، تعدد و بعضاً تضاد در بخش‌نامه‌های صادره وزارت، برگزاری نادرست مزایده‌ها برای معادن سلب صلاحیت شده و ….
قاسمی، مدیرکل دفتر بهره‌برداری معادن نیز به پاسخ به برخی پرسش‌ها پرداخت و در ادامه، عبدی، معاون معدنی صمت تهران نیز پیشنهاداتی برای حل برخی مشکلات داد: افزایش عمق برداشت به طور موقت تا زمان بررسی کارشناسی جدید، افزایش مدت زمان پروانه‌ها به حداقل 5 سال، اختیار کامل صمت در تعیین و تأیید سوخت معادن و … از جمله این پیشنهادها بود.
جمع‌بندی جلسه به اسماعیلی واگذار شد. اسمایلی در ابتدا به اهمیت موضع مصالح ساختمانی پرداخت و با ذکر این نکته که تمام زندگی ما با حوزه شن و ماسه در ارتباط است، از توجه ویژه مجموعه وزارت صمت به این عرصه خبر داد و با پاسخ به برخی موضوعات طرح شده، دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای متشکل از دفتر بهره‌برداری معادن، خانه معدن ایران و انجمن شن و ماسه را برای پیگیری مشکلات تولیدکنندگان شن و ماسه داد.

Comments are closed.