آنچه در نشست ماهانه کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران گذشت:

0

آنچه در نشست ماهانه کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران گذشت:

از حقوق دولتی تا واردات ماشین‌آلات معدنی

 

نشست ماهانه کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران روز شنبه 11 اردیبهشت به دو صورت حضوری و برخط در محل سالن اجتماعات خانه معدن ایران برگزار شد.
شرکت کنندگان حضوری:
– مهندس بهرامن، رئیس خانه معدن ایران
– مهندس یوسفیان، رئیس کمیته
– مهندس عبدی، معاون معدنی صمت تهران
– مهندس گنجی، مدیر آزمایشگاه آکرودیته استاندارد مصالح ساختمانی
– دکتر رکنی، دبیر کل خانه معدن ایران
– دکتر سرمدیان، مدیر حقوقی انجمن شن و ماسه
– دکتر صفری، مدیر روابط عمومی انجمن شن و ماسه
همچنین آقای دکتر چینی، دکتر دوستی و مهندس روئین‌تن نیز به‌صورت غیرحضوری در نشست حضور یافتند.
نشست با خیر مقدم مهندس یوسفیان و اعلام دستور جلسه آغاز شد: بررسی افزایش حقوق دولتی، عملکرد سال گذشته کمیته و برنامه‌ریزی سال جاری.
شن و ماسه، تنها بخشی که توانست…
بهرامن در توضیحاتی به بررسی موضوع افزایش حقوق دولتی پرداخته و گزارشی از پیگیری‌های انجام شده در این خصوص ارائه کرد. بهرامن با بیان اینکه نگاه ما در این موضوع، تقویت بخش فرآوری و جلوگیری از خام‌فروشی و ارزان‌فروشی ماده معدنی است، به موضوع عوارض 2 درصدی شن و ماسه در بخش فرآوری اشاره کرد و با تشکر از زحمات یوسفیان، رئیس صنف، افزود که شن و ماسه تنها بخشی بود که توانست این موضوع را به تصویب برساند و این امتیاز بزرگی است. بهرامن افزود که البته میزان و نحوه اجرا و اعمال حقوق دولتی هنوز نهایی نشده است و نظام مهندسی هم مشغول کار روی فرمول آن است.
ما باید بپذیریم که الان چند سالی است که حقوق دولتی تغییری نکرده و این در حالی است که قیمت ماده معدنی تغییر کرده است. بنابراین طبیعی و منطقی است که میزان حقوق دولتی هم تغیر کند. اما ما دنبال فرمول صحیحی برای این کار هستیم. فرمولی که از خام فروشی جلوگیری کند و فرآوری را تشویق کند. ما مخالف ارزان‌فروشی هستیم. در عین حال، زمان و شیوه اجرای آن هم درست نیست که پیگیر اصلاح آن هستیم.
همه پرداخت‌ها علی‌الحساب باشد
یوسفیان: تشکر می‌کنم از لطف جناب بهرامن. بله در ابتدا قرار بر همان 7 درصد برای شن و ماسه بود که با همکاری و همراهی دوستان توانستیم آن را به 2 درصد برسانیم. مبنای قیمت هم به سازمان‌های صمت و انجمن‌ها واگذار شده است. به این ترتیب که به صورت سه ماهه قیمت‌ها از انجمن استعلام و حقوق دولتی بر اساس آن محاسبه شود. در حال رایزنی هم هستیم که موضوع زمان اجرا را نیز به ابتدای 1400 یا نهایتاً انتهای 99 برگردانیم. به همه¬ همکاران عزیزمان در سراسر کشور اعلام کردیم هر چه هم پرداخت می¬کنید فعلاً به صورت علی‌الحساب باشد.
خواهش من از آقای مهندس عبدی به عنوان مسئول بخش استان تهران این¬ است که همکاران ما را خیلی تحت فشار نگذارند، واقعاً در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری با شرایط رکودی که داشتیم، یک دفعه سه برابر، چهار برابر شدن حقوق دولتی و محاسبه آن از اول سال تا انتهای سال کار خیلی سختی بود. البته می¬دانم هم که استان تهران خیلی فشار نیاورده است.
ما موافق این درصد از افزایش حقوق دولتی نبودیم اما…
عبدی: من هم سلام می‌کنم به همه عزیزان و آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان در سراسر کشور را دارم. ابتدا لازم می‌دانم تقدیر و تشکر کنم از زحمتی که برای برگزاری منظم جلسات و فعالیت رسانه‌ای آن کشیده می‌شود. ما باید در این خصوص کار بیشتری بکنیم تا فاصله میان مردم و معدنکاران را کمتر کنیم. در موضوع افزایش حقوق دولتی، ما هیچوقت موافق این حجم از افزایش نبودیم اما خب ما هم مجری قانونیم. در اجرا اما تلاش می‌کنیم بیشترین همکاری را با تولیدکنندکان داشته باشیم. پیشنهاد داده‌ایم که زمان اجرا تغییر کند. ملاک قیمت را هم ما قیمت‌های اعلامی انجمن قرار داده‌ایم. از نگاه مثبت جناب بهرامن و تلاش ایشان برای تقویت بخش فرآوری هم تقدیر می‌کنیم. ما هم معتقد به ارزان‌فروشی نیستیم. قیمت‌های فروش واقعی شود، با کیفیت مطلوب و رعایت همه استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی.
سرمدیان: در صورت تغییر ندادن زمان اجرا و محاسبه حقوق از ابتدای 99، ما آماده شروع فرآیند اعتراض قانونی و قضایی هستیم. یک نکته اما در خصوص حقوق دولتی، ما باید مطالبه کنیم که بر اساس قانون برنامه ششم، بخشی از این مبلغ در محل‌هایی که دارند پرداخت می‌کنند هزینه شود. موضوع بعدی هم اضافه پرداخت شرکت‌های دخیل در طرح ساماندهی به سازمان آب است. ابن مبلغ اضافه گاهی به 30 درصد هم می‌رسد. که جای تأمل است. استنادشان هم توافق دو وزیر است که ما نسخه‌ای از آن را نیافتیم وگرنه حتماً به استناد آن اقدام قانونی می‌کردیم.
بهرامن: موضوع هزینه کرد حقوق پرداختی در مناطق جغرافیایی در حال پیگیری و حل است.
عبدی: اضافه دریافتی سازمان آب قانونی است و می‌تواند بین 1.3 تا 2 برابر دریافتی داشته باشد.
بهرامن: پیگیری می‌کنیم این موضوع را.
کلاف سردرگم واردات ماشین‌آلات و شعار حمایت از تولید داخل!
عبدی: موضوع بعدی، واردات ماشین‌آلات حتی دست دوم برای معدن‌کاران است.
بهرامن: ما این موضوع را همین اخیراً در جلسه با جناب وزیر هم مجدداً مطرح کرده‌ایم. قانون آن هم مصوب شده اما منتظر آیین‌نامه اجرایی آن هستند. متأسفانه سوء برداشت از موضوع حمایت از تولید داخلی موجب این مشکلات در حوزه ماشین‌آلات برای ما شده است. البته الان ماشین‌آلات وارد شده و رسوبی گمرک ترخیص می‌شوند.
عبدی: الان شما می‌توانید با 100 هزار تومان هزینه و گرفتن یک جواز کسب صنعتی، از صفر تا صد ماشین‌آلات خط تولید را در شروع کار وارد کشور کنید (که این خوب است)، اما یک معدن‌کار بعد از گذر از هفت‌خوان رستم و چند میلیارد هزینه و گرفتن چندین مجوز و پروانه، تازه باید 3 سال برود فعالیت کند بعد بیاید مجوز واردات ماشین‌آلات بگیرد که ین اصلاً منطقی نیست.
بهرامن: زمان طلایی نیاز به ماشین‌آلات، زمان تجهیز معدن است و وضعیت کنونی عقلانی نیست. این موضوع باید از سمت بهره‌برداران استانی هم مطالبه شود و درخواست‌ها از سازمان‌های صمت به وزارتخانه بیاید تا متوجه ماجرا شوند.
در انتهای جلسه، یوسفیان با جمع‌بندی موضوعات طرح شده، از همه شرکت‌کنندگان حضوری و برخط نشست، خصوصاً آقایان بهرامن و عبدی تشکر کرده و جلسه پایان یافت.

Comments are closed.